OPPIMISEN JOHTAMINEN

OPPIMISEN JOHTAMINEN

Jouni Suominen (2020)
Kustantaja: Amk-Kustannus Oy Tammertekniikka, Tampere
Painopaikka: Kirja ilmestyy syksyllä 2020

 

Kirjan tavoitteena on tuoda esiin oppimisen ja johtamisen välisiä riippuvuussuhteita ja miten kasvu-uralla olevien yritysten ja niissä toimivien henkilöiden tulisi ymmärtää osaamisen ja tietotaidon kehittämiseen liittyviä perusasioita suhteessa yritysten ja organisaatioiden tekemiin strategisiin valintoihin kilpailluilla markkinoilla.

Kirjassa tuodaan esiin oppimisen johtamista koskevat keskeiset pedagogisen toiminnan periaatteet, erityisteemana kotterilainen leadership -johtaminen sekä laaja-alainen yritystoiminnan strategiseen asemoitumiseen kuuluva näkökulma – yrityksen asema ja paikka arvoketjussa (minkälainen eri tietämisen

abstraktiotasoihin perustuva osaaminen tukee parhaiten erilaisten yritysten kilpailukykyä

kilpailluilla markkinoilla).

Kirjan kohdetyhmänä on ammatillisen koulutuksen opettajat ja kouluttajat toisen asteen opetuksessa ja ammattikorkeakouluissa sekä ammatillisen opettajakoulutuksen ohjaajat ja opettajat ja työpaikkaohjaajat oppilaitoksissa ja yrityksissä sekä yritysten koulutusvastaavat ja henkilöstöpäälliköt.

Teoksen taustalla kirjoittajan havainto, että perinteinen, työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaus ja siihen liitettävät koulutusmateriaalit kattavat varsin hyvin ns. perinteisten yritysten ja organisaatioiden tarpeita osaamisen kehittämisen suhteen (prosessiteollisuus, kaupat, liikenne jne.). Sen sijaan ns. kasvavilla toimialoilla tarvittava ja yritysten liiketoimintamalleista johdettavat osaamisen tarpeet (oppimisteoreettisessa mielessä) jäävät useimmiten havaitsematta.

Näitä, yritysten ja organisaatioiden kilpailukyvyn kehittämiseen liittyviä, oppimiseen ja pedagogiseen toimintaan liittyviä taustateorioita ja tarpeellista tutkimuksiin tukeutuvaa perustietoa ei juurikaan anneta koulutuksesta vastaaville henkilöille eivätkä ne siten tule juurikaan esiin käytännön opettajakoulutuksessa ja ovat sangen vieraita oppilaitosten kouluttajille ja tutkintovastaaville.

Havaintojen mukaan vakiintuneet työpaikkaohjaajien koulutusta koskevat opetussisällöt eivät yleensä tavoita ja kohdennu oikealla tavalla yritysten tarpeisiin ja tämän vuoksi kasvuyritykset suhtautuvat varsin nuivasti mm. toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa toteutettuihin koulutuksiin (olen toiminut vuosien 2002 – 2010 välisenä aikana työpaikkaohjaajien kouluttajana ja suurena käytännön ongelmana on ollut se, että käytettävissä ei ole ollut muita kuin savupiipputeollisuudelle sopivia koulutusmateriaaleja).

Kirja voisi antaa hyvän yleiskuvan niistä periaatteista, joita oppivan organisaation kehittämisessä vaaditaan ja millaista pedagogista ymmärrystä tällaisten yritysten ja organisaatioiden johtaminen ja osaamispääoman kehittäminen vaatii.